Meny




Branko Madunic
Bankeryd

Alla som varit på Åmåls Bluesfest känner nog igen honom, Branko Madunic. En lång mörkhårig fotograf som alltid är lika trevlig. Inom fotosverige är han kanske mest känd för sina hålkamerabilder där ofta den svenska artisteliten förevigas. Kameran, den har han byggt själv av kartong.

Branko Madunic har en stor passion i livet, fotografi. Han är en av Sveriges mest kända bluesfotografer och har ofta bilder publicerade i världens äldsta bluesmagasin Jeffer-son. Men han är också känd för sina hålkamerabilder. Idén till att fotografera på med en hålkamera fick han när han gick på Gamleby fotoskola.

– En föreläsare som var på Gamleby och berättade om hur en systemkamera var uppbyggd nämnde i förbifarten hur hålkameran fungerade, berättar Branko Madunic.

De flesta av eleverna var fascinerade av hur en
modern kamera var uppbyggd, men Branko registrerade knappt den informationen. Han var istället helt inställd på hålka-meran. Där föddes det idén om det som lite senare kom att bli Brankomatic, Brankos egentillverkade hålkamera. Intresset växte sig allt starkare och efter ett tag bestämde han sig för att bygga sin egen hålkamera. Han gjorde en papplåda med ett litet hål i, knappt en millimeter stort. Det är det enda ljusinsläppet i hålkameran som helt saknar lins. Han tillverkade också en enkel men funktionell fram-dragningsanordning för filmen som gjorde att han kunde ladda den med vanliga filmrullar. Över hålet sitter det se-dan en lucka som förhindrar ljuset att komma in i kameran när den inte används.

Inlärningsprocessen när det gällde att fotografera med ka-meran var ganska lång. Inte så att han inte förstod princi-pen, men det tog tid att lära sig hur mycket man måste dra fram filmen mellan varje bild, samt hur länge och i vilken vinkel man var tvungen att fotografera. Men efter en tags övande är han numer en mästare på hålkamerafotografe-ring. Han erkänner att han i början var lite för feg och inte vågade gå tillräckligt nära sina modeller.

Sedan dess har han fått full koll på hålkameran och fotat en stor del av den svenska artisteliten. Lill Lindfors, Arne Domnerius, Louise Hoffsten och Roffe Wikström är några av de artister som fastnat på Brankos negativ.

Branko madunic använder alltid blixt när han fotograferar med hålkameran och vid flera tillfällen har han mötts med, för att uttrycka det milt, en viss skepsis när han gått fram till musiker och bett att få ta några bilder med sin hålka-mera.

Ofta tittar de lite misstänksamt på kameran, men brukar gå med på att låta sig fotograferas. När sedan Branko Mad-unic sätter igång att fotografera och mer eller mindre kör upp kameran i ansiktet på personen ifråga och smällar av ett par blixtar på olika ställen innan han väljer en ny vinkel är det många som funderar på vad de gett sig in på. De som däremot känner till honom och hans hålkamerabilder är aldrig svåra att få att ställa upp på bild.

– Jag är alltid lite orolig att de ska tro att det är ett skämt när jag kommer fram med kameran, men de brukar vara ok med att posera.

Och visst har det hänt en del dråpliga saker under alla år med hålkameran. En gång skulle han fotografera afroa-merikansk bluesmusiker från USA på en festival i Sverige. Han såg sig om efter någon bra plats att fota, det enda de hittade var husvagnen som musikerna använde som loge.

De gick in i husvagnen som bara hade en svag batteri-driven lampa mitt i taket. De satte sig i husvagnen och då slocknade lampan i taket, men Branko Madunic fortsatte att styra upp fotot, för de hörde ju varandra. Sedan tog han några bilder med hålkameran i den kolsvarta husvagnen, upplättad av Branko Madunics lilla blixt.

På bilden ser man en något skrämd eller fundersam ame-rikansk musik som nog helst ville vara någon annan stans just då.

Förutom fotograferandet håller han en del föreläsningar om just hålkameran samtidigt som han driver det egna företaget Bankeryds Foto.

Branko Madunic har tidigare medverkat en gång i Åmåls Fotofest, i år gör han det som en av medlemmarna i foto-gruppen Baretta.