Meny




Henry Stake
Åmål

Det fanns en tid där alla stora händelser i Åmål, och många små också, hade det gemensamt att Henry Stake fanns på plats med sin kamera. För ett antal år sedan skänkte han större delen av sin bildskatt till Åmåls kommun, vi pratar om ett arkiv på drygt 100 000 bilder.

Det är snart 70 år sedan Henry Stake började fotogra-fera. Han var 14 år gammal när intresset för fotografering vaknade på allvar, och man kan väl säga att äpplet inte föll särskilt långt från trädet då Henrys pappa Carl-Arthur var en ivrig fotograf. Bland annat fotograferade han det pågående järnvägsbygget vid Bollsbyn utanför Svanskog där familjen bodde på den tiden.Första egna kameran köpte han 1945.

Fem år senare fick han sin första bild publicerad i Provinstidningen Dalsland. Det var bilder från en match i fot-bollståvan mellan IF Viken och Brage, och de bilderna blev något av starten för Henry Stakes karriär som pressfotograf.

Då jobbade han fortfarande kvar på Åmåls Måleri- & Kemikalieaffär på Kungsgatan i Åmål. Men på helgerna var det pressfotografin som gällde. I början av karriären var det ofta fotbollsmatcher.

Efter matcherna fick han skynda sig hem till fotolabbet, som på den tiden var inrymt i en garderob. När bilderna var klara hoppade han på bussen till VF där bilderna gjor-de om till klichéer. Sedan bar det av hem till Åmål igen där klichéerna lämnades på Provinstidningens tryckeri.

När han så småningom fick egen bil, fick bilderna ofta hänga och torka i bilen. För att underlätta den processen hade Henry Stake spänt upp linor i bilen där han kunde hänga bilderna under tiden han körde till Karlstad.

Ibland hände det att någon av de stora tidningarna ville ha en bild av honom. Då var det snabba ryck och ofta möttes de på halva vägen.

Första kameran var en Agfa Billy där negativen hade formatet 6x9. På den tiden var det inga större problem att välja film, det fanns bara svartvit. Någon utbildning i yrket fick han aldrig utan det var bara att lära sig själv så gott det gick, och bevisligen gick det riktigt bra.

– Jag hade faktiskt funderingar på att utbilda mig ordetnligt till fotograf, men det blev aldrig av, säger Henry Stake.

Istället för utbildning blev han egen företagare 1954 och företaget döpte han till Fototjänst. Första studion var belä-gen i en källarlokal på Mellanbrogatan.

Det mesta han behövde till stuidion hade han lyckats ropa in på en auktion, men det blev ingen längre sejour i den gamla källarlokalen.

– En gång kom en kund in, en känd Åmålsperson som ägde flera fastigheter i centrala Åmål. Han erbjöd den unge Henry Stake att hyra en lokal i den fastighet där apoteket idag är inrymt. Henry Stake slog till och öppnade sin ateljé och butik. Samtidigt passade han på att döpa om företaget till Stakes Foto.

Efter några trevande år i början av karriären rullade det på ganska bra för Henry Stake. Utvecklingen gick också fort. Kamerorna blev mindre och smidigare, och kvaliteten höjdes. Färgfilmen kom och även diafilmen.

Småbildskameran erövrade världen, men det skulle dröja ända till slutet av 1960-talet innan Henry Stake gick över till småbildskameran. Under slutet av 1950-talet och större delen av 1960-talet fotograferade han med någon av sina Rolleiflex eller Hasselbladskameror. Han är en man som vet vad han vill. Länge stod han emot lockropen från digitalkameran, men för några år sedan blev även Henry Stake digitalfotograf, även om det fortfarande mest handlar om film i kamera när han fotograferar.

Under en lång rad av år drev han sin fotobuk och studio i centrala Åmål, men sålde för ett antal år sedan butiken till Anders Kockgård som drev butiken en bit in på 2000-talet. Men sedan drabbades även Stake Foto eftr av fotobutiks-döden i Sverige.

Henry Stake har många roliga berättelser från sin år som pressfotograf. En av de han jobbade mycket med var Ha-rald "Greben" Berg som då var journalist på PD. En händelse han minns speciellt var när en Färgelandafamilj med Berg i efternamn hade vunnit en stor vinst på stryktipset.

Hela den svenska presskåren trängdes mer eller mindre utanför familjen dörr för att få en intervju och lite bilder, men icke. Familjen släppte inte in någon, men när Henry Stake och Harald Berg kom, då blev de insläppta. Familjen trodde att de kanske var släkt eftersom de delade efter-namn.

Han lyckades också övertyga en av Volvos chefer att han skulle fotografera Monte Carlo-rallyt och för varje bild med en Volvo som blev införd i de svenska tidningarna utgick ersättning till Henry Stake. Och många bilder blev det, han var en god affärsman redan på den tiden.

Senast Henry Stake ställde ut sina bilder ordentligt var i Åmåls Kónsthall 1979. Då sågs utställningen av 13.000 personer, i stort sett alla invånare i Åmål. När Henry Stake i maj 2012 finns med på Åmåls Fotofest kommer han att visa ett 70-tal bilder från sin karriär som pressfotograf i Åmålstrakten. Ett viktigt historiskt dokument för alla Åmåls-bor, ung som gammal.